sunnuntai 3. heinäkuuta 2022

Nettovarallisuus

 Hirmu moni seuraamani taloustili kertoi instassa nettovarallisuuslaskelmistaan. Oli luppo aikaa ja päätin listata kaikki omaisuuteni ja ihan kaikki velkani. Hirveä lista tuli etenkin jälkimmäisiä. Pari puhelinta, auto, asunto, visat. Kirjauduin miljoonaan sovellukseen, että sain selville paljonko mitäkin lainaa on jäljelltä. Kolmen yhteislasku oli reilu 200 yhteensä ja päätin tilata loppulaskut ja tadaa, kuukaudessa vapautuu 26 euroa lyhennyksiä.

Mutta siitä nettovarallisuudesta. Kun sen laskee parikin kertaa vuodessa käy selväksi että lainat kyllä pienenee ja omaisuus kasvaa, vaikka tuntuisi ettei mikään muutu. Aika inspiroivaa. Inspiroivaa on sekin, että kun nuo sälälaskut ja ihan pian myös visa, niin mun lainaluettelossa on vain koti ja auto. Hirmu positiivista. 

Kuten huomaatte, pikkuhiljaa voi ihminen järkevöityä vanhoilla päivilläänkin :D

Olen nyt pari viikkoa ollut töissä taas ja järkyttyneenä lomalla palaneesta rahasta, motivoitunut kotijärkevyyteen. Olen kerrankin sisulla tyhjentänyt pakkasta. Sieltä löytyi valmiita ruokia, joita tyytyväisenä syöty. Löysin myös vajaita kanapaketteja ja itse olen syönyt pitkästä aikaa vanhaa suosikkiani kanaa pavuilla. 

Tänään sanoin "alkuaikuiselle" että voisiko hän käydä kaupassa ja ostaa mitä haluaa viikonlopun syödä. Hän osti TAAS aineet chili con carneen. Teki taas niin ison satsin että riittää maanantaiksikin. Hinta 9e. Eli kyllä, oikea ruoka on halpaa. 

Olin muuten hälle ja veljelleen jättänyt käteistä mun loman ajaksi. Kahdestaan olivat viikon ja kaksi viikkoa alkuaikuinen itsekseen. Sanoin että saavat syödä mitä haluavat, mutta jos tekevät kunnon ruokaa, niin jää enemmän käteistä jaettavaksi, kuin jos söisivät mäkissä tms. Eilen poika paljasti että hänelle oli jäänyt satanen kolmesta viikosta. Hän oli tehnyt ruokaa itse, paitsi kahdesti tilannut pitsan. 

Tämä oli siis todella hyvä talouskoulu. Mä itse en olisi nuorena läpäissyt testiä. 

4 kommenttia:

marikan polut kirjoitti...

kiva kun kirjoitat taas <3!

Jos joku jättäisi mulle nyt käteistä ruokahankintoihin, en taatusti läpäisisi testiä. Kuten aina kesäisin, ja erityisesti helteillä, olen loputtoman kypsynyt koko kokkailuhommeliin. Tilaisin pizzaa, ja ehkä jonkun paloittelemaan sen ja ripottelemaan suoraan suuhuni.

Ja taloudessa on kaksi (välillä kolme!) fyysistä vuorotyötä tekevää nuorta. Arvaas paljonko ne syövät ja arvaas paljonko ne jaksavat /ehtivät kokata?
Grr.

Taloudellisuudesta: helkkari vieköön fillarin hajoamuksen ja näön surkistumisen. Piti tilata lasit ja heti perään hankkia pyörä.
Fillarin korjaaminen olisi maksanut yhtä paljon kuin uusi. Ja näkö ei ehjäydy vaikka kuinka tihrustan.
Grr sillekin.

Taru kirjoitti...

Hyvä sä! Mä olen järkyttynyt miten hemmetisti maksaa muuttaminen, kaikkea yllättävää tulee puun takaa...eikiva.

Jos jotain pos. helteillä ei tee mieli lämmintä ruokaa, olen syönyt koko viikon tonnikala tai kana-fetasalaattia.

P kirjoitti...

Marika, kiitos, on kiva kirjoittaa taas.
En pysty edes miettimään paljonko teillä syödään, kun kaikki tekee töitä ja SYÖ. Minäkin hoen etten tykkää kesällä tehdä ruokaa, mutta en tykkää kyllä talvellakaan :D Ihmettelen sitäkin, etten ole korkannut salaattikautta. Mitä kummaa on tapahtunut salaattien tekemiselle?
Lasit ja pyörä yhtä aikaa ei ole kiva. Mutta ei ole kyllä junnun mopon korjaaminen ja keskimmäisen autokoulukaan. Kauhun irvistys!

P kirjoitti...

Taru, muuttamiseen menee oudon paljon rahaa etenkis jos käyttää muuttofirmaa JA joutuu hankkimaan uusia asioita.
Sun salaattivinkit kuulostaa hyvältä. Juuri ihmettelin miksen tee salaattia ja jos tekisin, niin mitä. Sä vastasit kysymykseen.