sunnuntai 23. tammikuuta 2022

Terveyshuomioita ( Taloudellisjuttuja toki myös)

 Olen tehnyt kiinnostavia huomioita tällä viikolla. Ensinnäkin yöunet. Mulla on aktiivisuusranneke, joka näyttää värillisinä palkkeina stressitasoa. Keltainen ja oranssi=Ei hyvä. Sininen=Hyvä. Tähän asti mun yöt on olleer keltaisia ja oransseja. Tällä viikolla yö yöltä, mun yöt on muuttuneet sinisemmiksi. Viime yö oli jo 90 prosenttisesti sininen. 

Sitten olen ollut allergisessa nuhassa tai totaalitukossa marraskuusta lähtien. Useana yönä olen herännyt hirveään tukkoisuuteen, joka muuttuu nenän solkenaan valumiseksi ja aivasteluksi. Tähän on saattanut kulua 2-3 tuntia kerrallaan. 

Eilen yhtäkkiä tajusin, että mulla on pientä nuhaa, mutta en ole tukossa. En honota. En heräile. Ja niin, MÄ en ole heräillyt ja valvonut tällä viikolla kertaakaan. 

Voiko tämä kaikki todellakin johtua siitä että olen ollut aika vähähiilarisella ruokavaliolla? Ja sokerittomalla? Jos se on näin, niin ensi yö tulee olemaan huono, koska aamiainen ja lounas oli ruisleipää ja iltaruoka tulee olemaan pihvi ja ranskalaiset. 

Mutta aika pahasti vaikuttaa siltä, että ruokavaliolla on väliä. Joudunko jatkossa valitsemaan tosissani suklaalevyn ja nukkumisen väliltä? Mitä jos ihminen voi ruokavaliolla vaikuttaa siis uneen, kroppaan ja allergiseen nuhaan? Mindblowing!


Tästä sujuva hyppy ensi viikon ruokiin. Eikun ensiksi jännittävä hintavertailu. Mä jouduin käymään eilen citymarketissa viikko-ostoksilla, koska olin saanut 10 prosentin alennus"setelin". Jokaista asiaa kärryyn valitessa itkin verisiä kyyneleitä. Joka asia maksoi vähintään 30 senttiä enemmän kuin Lidlissä. Tai Prismassa. (Mä alan osata hintoja tässä uudessa elämässäni.) Pelkästään kaksi leipäpakettia ja kaksi pakettia pinaattilettuja maksoi mulle 1,20 enemmän. Hunajan kohdalla huusin jo EIIII ja päätin rynnätä Lidliin. En tasan maksa cittarin hintoja hunajasta.

Että nyt en kyllä yhtään osaa sanoa kannatiko mennä alennuksen perässä isoon kauppaan vai olisiko pitänyt suosia omia tuttuja ja turvallisia. Mä kohta ymmärrän täysin niitä ihmisiä, jotka ostaa ruokansa kolmesta eri kaupasta. 

No mutta ne ruoat. 

Poika tekee kermaista lihapataa itselleen. Butter chicken (kahdelle), lohiporopasta (kolmelle), pitsat. Että neljä-viisi päivää ainakin hallussa. Riippuu onko nuo ruoat yhdelle vai kahdelle päivälle. Ainiin kanasalaattia on yksi päivä koko porukalle. Salaatti jonka juju on kastike. Kermaviilipurkki ja noin desi majoneesia. Maustettu sweet chili kastikkeella ja currylla. Käytetään runsaasti.

Että olkaa hyvä vinkeistä.  



5 kommenttia:

marikan polut kirjoitti...

voisko ne olla maitotuotteet, ne mitkä saa nenän niiskuttamaan?

Taru kirjoitti...

Kiitos vinkeistä muru. Mä käyn Cittarissa vain Mammuttimarkkinoilla, koska hinnat ja koska lähin on matkan päässä.

Mä iloitsen siitä, että sulla on nousujohteinen olo, jään seuraamaan miten jatkossa. Halit

Emma / Harkittuja herkkuja kirjoitti...

No niin, nyt täällä kommenttiboksissa vihdoinkin, kuten oman blogin puolella lupasin 💛 Mä tosiaan luen sun blogia ihan säännöllisesti, mutta en ikinä saa aikaiseksi kommentoida mitään (näin mulla on monen muunkin blogin kohdalla).

Tykkään tosi paljon lukea näitä sun säästö- ja ruokavinkkejä. Itse olen tosi huono (lue: laiska) käymään eri kauppoissa edullisimpien hintojen perään, mutta sen kyllä olen huomannut, että S-ketjun kaupoissa säästää ja saa paremmat bonarit, kuin muualla. Lidlistä en tykkää sen takia, että siellä ei ole niitä muutamia mun ihan PAKKOtuotteitta (kuten esim. kahviin lorautettava ykkösmaito), enkä jaksa käydä kahdessa kaupassa vain parin tuotteen takia. Lidlissä kyllä HEVI-osasto on ihan omaa luokkaansa, paljon aprempi ja edullisempi, kuin missään muussa normi lähikaupassa.

Ja hei, kyllä: ihminen voi ruokavaliolla vaikuttaa uneen, kroppaan, allergiseen nuhaan, jaksamiseen jne. jne. Ja tämä siis ihan oikeaa biologiaa, ei mitään hihhulijutuja (joita niitäkin kyllä netissä pyörii vaikka kuinka paljon). Todellakin: mindblowing!

Helmi Nainen kirjoitti...

Ai vitsi miten hyvä huomio tuo. Antaa toivoa mullekin.. Toki onhan se päivän selvää, että ravinto vaikuttaa, mutta tieto on ihan eri kuin käytännön kokemus. Loistavaa siis.

P kirjoitti...

Marika, olen miettinuyt tuotakin, että maitotuotteet niiskuttaa. Mutta valtaosin mun ainoa maitoutuote on maito kahvissa. Tänään testaan imuroida makkarin kunnolla :) Just lehdessä sanottiin että päämakkarin sängynaluset usein kamalat pöpöpesät.

Taru, nousujohteinen olo tässä taloudellisuudessa. Muusta en tiedä.

Emma, mahtavaa kun tulit ilmoittautumaan. Iloinen yllätys että olet täällä käynyt lukemassa. Ja hei mahtavaa, jos biologianopettaja vahvistaa mun huomiot, niin oikealla oivallusten polulla kuljen :)

Helminainen, kiva jos sait sinäkin jotain hyötyä mun ihmiskokeesta, jonka tein vahingossa. Mä taidan alkaa pitää kirjaa syömisista JA unista yms, niin saan itselleni hyvää dataa. Mun yöt kun ovat olleet aikamoisia ja jos niitä saan muutettua ilman lääkityksiä, niin aika jees.