lauantai 15. tammikuuta 2022

Nipottava kauppareissu

 Tänään alkoi kuukauden kolmas viikko ja tein ensimmäisen isomman kauppareissun.

Ensi viikolle on kaavailtu (pojan toiveesta) chili con carnea, itkukanaa, jauhelihakastiketta (joka hiton viikko) Niin ja ne aiemmin hankitut pippuripihvit ja possuleikkeet. Eli tossa on ainakin kuusi päivää katettu. 

Mä aloitan huomenna ystävän inspiroimana lentoemäntien dietin. Neljä päivää. Sitä varten ostin kaikki aineet kerralla. Halpa kuuri. 

Tänään kaksi poikaa syö pakastepitsaa, mutta minä päätin olla ostamatta itselleni. Vaikka kuuri alkaa huomenna, voin ruoat jo fiksuntaa. Sen sijaan syön loput konvehdit pois. Max 150g jäljellä. 

Näihin ostoksiin leipineen maitoineen meni vain 69 euroa.

Se nipottava osuus on lähes nolo, mutta Neiti Sutkautus vaati kertomaan. Olin alkuviikosta ostanut hoitomuksulle verkkarit, mutta koska ne onkin turhat, niin palautin ne saadakseni takaisin huimat 6.95 euroa. Siis onhan se suuri raha :D 

Eilen osui netissä silmiin Matsmartin "hyvä" tarjous ja aloin klikkailemaan ostoskoriin vaikka mitä. Yhtäkkiä havahduin että se vaikka mitä on lähinnä karkkia. Olin että wtf ja poistuin kaupasta ostamatta mitään. En kaivannut viiden kympin laskua ja laatikollista karkkia. Mukana ehkä yksi pullo ketsuppia. Haha. 

Sit olen vakavasti miettinyt vastuullista vaatekaappia. Eilen taas osui silmiin yksi vastuullinen kuluttaja, joka ennen osti muutaman villapuseron talvessa, mutta koska ne menee hetkessä huonoksi, niin ne päätyy roskiin talven jälkeen. Nykyään hän ostaa yhden laadukkaan ja samperin kalliin villapaidan, mutta koska se ei mene miksikään, se tulee halvemmaksi. True. (Esimerkissä 3 paitaa 50 e kpl roskiin kauden jälkeen versus 200 e paita, jota voi käyttää monta vuotta)

Sit juttelin yhden ystäväni kanssa, jolla on ihanan ihania vaatteita, useimmiten mekkoja. Ne on usein Uhanaa eli kalliita. Mutta hänkin sanoi että mieluummin ostaa yhden kalliin ja ikuisen suosikin, kuin muutaman henkkamaukan rötkön, jotka nopeasti päätyy kiertoon. 

Hirveästi taas ajateltavaa. Nämä ajateltavat ovat parempia kuin viimeaikaiset alakuloiset "Elämä oli tässä ja kohta lähtee lapset ja mitä mulle sit jää ja elämä on tyhjää ja turhaa jne."


3 kommenttia:

Tarja K/Ruusu-unelmia ja villasukkia kirjoitti...

Paljon ajatuksia herättävä postaus. Sain inspiksiä omaan eloon ja kulutuskäyttäytymiseen. Olen miettinyt, että pitäisi syödä hyvällä ruokarytmillä ja tarpeeksi, niin ei tekisi mieli karkkia. Tai en ole kyllä ihan varma, kun olen melkoinen herkuttelija :D Joulukarkit on täälläkin nyt syöty eilen loppuun. Viimeiset alkoi jo tökkimään ja suussa pyörimään! Minullakin pitäisi perehtyä vaatekaappini sisältöön. Ensin laittaa ne "kutistuneet" vaatteet kierrätykseen :D Ostan aika harvoin uusia vaatteita.

Rva Kepponen kirjoitti...

Minä yritän ostaa vain sellaisia vaatteita, jotka ostohetkellä tuntuvat ihanilta ja pienen harkinnan jälkeen keksin niille monta eri yhdistelmää ja sitten yritän ostaa Euroopassa valmistettuja vaatteita, mutta kuitenkin sellaisia että pysyy budjetissani ja esim. Uhana menee ylitse. Joidenkin vaatteiden osalta onnistuu suht helposti, mutta osa on taas ihan mahdottoman vaikeita. Vaihtoehtoja alkaa kuitenkin tulemaan markkinoille lisää.

P kirjoitti...

Tarja, kiva jos sait inspiraatiota tästä. Mä seuraan instassa taloudellisviisaita tilejä ja niistä innostun välillä hirveästi.
Toi makeanhimo on paha. Elämä olisi niin helppoa (ehkä), jollei herkut niin himottaisi. Tsemppiä sulle ruokarytmin korjaamiseen.

Kepponen, sä olet noissa vaatejutuissa todella fiksu ja olen niistä inspiroitunut. Sä todellakin ostat mun nähdäkseni vain tarpeeseen, laatua, eikä yhtään huvin vuoksi vain. Etenkin toi juttu että keksit erilaisia yhdistelmiä on innostavaa. Terveisin trikoot ja neule, ei yhdistelmävariaatioita