maanantai 3. tammikuuta 2022

Taloushöpötys

 Moneskohan kerta mulla on hirmuinen taloudellisuuspuuskaus, joka onnistuu tai ei? Aika mones, mutta nyt on taas.

Kolmas päivä menossa tätä kuuta ja vain yhden kerran käyttänyt rahaa. Mä olen kartellut kauppoja ja KYLLÄ, syödään pakastimesta. (No eilen mäkkiruokaa :D)

Mä vihdoin keksin helpon ratkaisun seurata ruoka ja talouskuluja. Mä laitan käyttörahat toiselle tilille ja ostan vain sillä. Jos rahat loppuu, niin ostaminen loppuu. Tavoite on laittaa sinne tilille niin tarpeeksi, ettei rahat lopu, mutta fiksulla käytöksellä jää rahaa. Sen rahan sitten lykkään puskuriin. Tai rahastoon. Riippuu siitä onko rahatilanne hyvä vai huono. 

Mä en yritä ryhtyä ihailemiani instatilien kaltaiseksi supertyypiksi, joilla menee ruokaa 300 e kuussa. Mutta jatkan aloittamaani hyvää tietä, eli mietin tarkemmin mitä ostan. Ruokaa siis. Vuoden vaihteessa löysin Nordea walletista niinkin kiinnostavan jutun, kuin vuoden rahan käytön. Mulla oli vuonna 2021 mennyt ruokakauppaan 2500e vähemmän kuin 2020. Selityksiä on jokunen. Puolitoista vuotta sitten esikoinen muutti omilleen, vuosi sitten mies. Tietty ruokakulut putosi siitäkin. Tupakanpoltto vähentynyt myös reilusti. Mutta kyllä, mä olen myös ollut fiksumpi ruokakaupassa. Nyt jännityksella odotan kuin hieno tulos tänä vuonna tulee. Koska tulee kuitenkin! Mutta jospa yrittäisin elää hetkessä, enkä miettiä vuoden loppua. Hymiö. 

Ostolakkoa olen miettinyt, jonka taisinkin jo mainita. Mä en aio ostaa vaatteita. Piste. Mulla on kaikki mitä tarvitsen ja jos laihdun, niin enemmänkin. Olen lukuisia kertoja ollut jo ostamassa kotiin jotain "kivaa" ja muistanut ettei saa ostaa. Kyllä mulla niitä sisustustyynyjä riittää jo.

Mulla on lupa ostaa vaate vain, jos mut kutsutaan johonkin tilaisuuteen puhumaan. Toinen hymiö.

Ajatus tuli kiinnostavasta Me naisten jutusta. Siinä kerrottiin naisesta, jolla on instatili @planetaarinenvaatekaappi. Hän oli teettänyt laadukkaan mekon, jota käyttää about joka päivä. Käy arjessa ja juhlassa ja puhujatilaisuuksissa. Päätin että mäkin haluan puhua ja omistaa hyvän mekon. Hymiö taas. 

1 kommentti:

Rva Kepponen kirjoitti...

Onneksi olkoon ruokakauppalaskun pienentämisestä! Se on minullakin joka vuotinen tavoite. Nyt ollaan taas nousukäyrällä, mutta sitä selittää kahden kundin kasvuikä ja loputtomalta vaikuttava nälkä :)

Minä olen useamman vuoden ostanut aika vähäisesti vaatteita. Vieläkin riittää päällelaitettavaa.