torstai 30. joulukuuta 2021

Liikunnallinen ihastus

 Mulla ei ole pitkään aikaan ollut liikuntapuuskaa. Eilen kellotin teinin tabata-treeniä, jossa tehtiin neljä minuuttia lankkua. Se näytti niin hauskalta (?), että piti testata itsekin. 

Tänään googlailin, että mikä tää tabatajuttu oikein on. No HIIT-treeniä. Niitä on eri mittaisia, mutta neljä minuutta lyhin. Youtubessa löytyy musiikkia taustalle, jossa on treeniaika ja tauko valmiiksi tehtynä. Tein sitten alakropan ja käsien treenit. Kaksi kertaa neljä minuuttia. JA SE OLI HAUSKAA!

Eli mä löysin lajini: neljän minuutin treeni. 

Josko tämä olisi se kaipaamani baby steps. 

En tee aiheeseen liittyen julistuksia, päätöksiä enkä aikatauluja. Painan vain mieleeni, että välillä voi liikuttaa itseään neljän minuutin ajan. 

5 kommenttia:

Rva Kepponen kirjoitti...

Minusta nuo kaikki muutaman minuutin liikuntajutut ovat tervetullut lisä "liikuntavalikoimaan". Minulla ja monella muullakin istuu jostain viime vuosituhannelta sellainen ajatus, että kyllä sen liikuntasuorituksen pitäisi kestää tunti, 45min on ihan minimi. Istumatyöläiselle tuollaiset lyhyet jutut olisivat juurikin tervetulleita, koska sen voi tehdä kotona jossakin välissä. Alkaisi taas veri kiertämään ja jokainen minuutti on kuitenkin kotiin päin.

Joten jaapas meille muillekin kaikki nopeat ja helpot treenit. 4min lankutus ei sohvaperunalta onnistu :D :D :D

Ihanaa alkavaa uutta vuotta!

Tarja K/Ruusu-unelmia ja villasukkia kirjoitti...

Huippua! Kiitos vinkistä! Hyvää alkanutta vuotta 2022 ♡

marikan polut kirjoitti...

oon samaa mieltä kuin rva Kepponen: myös minussa on joku sellainen outo näkemys, että ainoa oikea liikuntasuoritus kestää 45-60min. Mikään vähempi ei ole kelvollista.
Niinpä aina kun menen uimaan ja pulikoin suunnilleen puoli tuntia, minulle tulee sellainen olo että en tee hommaa kunnolla ja kaiken lisäksi tuhlaan uimakertoja.

P kirjoitti...

Rouva Kepponen ja Marika, todella sitkeässä on se ajatus joo, että vain tunti kelpaa. Mutta onneksi Hiit on todettu hyväksi, joten 4 min saa olla hyvä myös. Liikkeet saa valita ihan itse makunsa mukaan. VAikka tekisi kyykkyjä koko treenin. Tosiaankin 20 sek työaika, 10 sek lepoa eikä neljää minsaa putkeen.
Välillä teen alakroppaa ja välillä käsiä. MOnesti siis 8 min päivässä, joka kuulostaa vitsiltä, mutta on kahdeksan min enemmän kuin aiemmin.

Helmi Nainen kirjoitti...

Hyvä sä!
Mua nauratti, kun näin Instassa sun tabatajutun, eikä mula ollut hajuakaan, mitä se on :-D Niin urheilullinen mä olen!
Komppaan muita ja sua; ihmeellistä, miten vaan pitkä suoritus on "oikeaa" liikuntaa!