tiistai 8. marraskuuta 2022

Ruokajuttuja ja taloudellisjuttuja

 Kaivoin inspiroituneena tietokoneen esiin ja ajattelin että nytpä kirjoitan tämän syvällisyyden. Koneen avautuminen kesti ilmeisesti just sen verran liian kauan, että ehdin unohtaa mikä se syvällinen juttu oli. 

Kerronpa sen sijaan ruokaviikosta.  Maanantaina reippahana ajelin Prismaan ostamaan pari juttua, mutta ostinkin monta. Meillä syödään tällä viikolla kanawokkia (Minä), kanapastaa, jossa soosi on Valion creme fraiche salsa. Testattu ja hyväksi todettu. Löysin myös punalaputettua lohta eilen Tokmannilta, joten sitä syömme tänään. Luulen että sitä riittää huomisellekin. Eilen syötiin lasagnea, jonka olin tehnyt sunnuntaina. Sitä söin tänään lounaaksi ja huomenna myös. Mitäs muuta mä ostin?? Nyhtöpossun, joka pitää paistaa vaikka viikonloppuna ja syödä hampparin välissä. 

Olisi aineksia myös tacoihin ja johonkin pekoniruokaan. Ellen ole ihan väärässä, niin kyllä nämä täksi viikoksi riittää. Voin myös villiintyä ja tehdä itsetehtyjä nugetteja, koska kanaa on kilo pakastimessa. 

Eilen tein yllätysiltapalan. Ranskanleipään viiltoja, väliin valkosipulia ja öljyä ja viipaloitua mozzarellaa. Päälle juustoraastetta. Uunissa niin, että juusto sulaa ja päällinen ruskistuu. Se oli aika hyvää voin kertoa. Ensi kerralla vähän enempi öljyä tai alkuperäisen ohjeen mukaisesti pestoa. 

Mutta näihin kauppajuttuihin. Kaikkiin yllämainittuihin ruokiin on mennyt 70 euroa. Toki ostin myös leikkeleitä ja juutsoa ja paria leipää ja proteiinirahkoja ja hedelmiä. Sanoisin että Prisman suosiminen kannattaa. Etenkin kun ne mun bonukset menee rahastoon ja olen kohta ökyrikas sijoittaja niiden bonusteni kanssa :D

Mä olen jatkanut Rikkaiden ja rahattomien katsomista. Mä olen edelleen aika järkyttynyt siitä, kuinka pienillä summilla ihmisten pitää tulla toimeen viikosta toiseen. Kuinka stressaavaa on, jos koko ajan joutuu pelkäämään että tulee The ylimääräinen meno, joka kaataa paketin? Etenkin pelottaa se, että se voin olla jonain päivänä minä. 

Mulla on harrastus, joka on ehkä vähän outo. Mä lasken TODELLA usein mun kaikki menot ja tänään TAAS laskin paljonko on mun vuoden sähköt. Se summa on joka kerta lähes sama, mutta tarkistan silti. Tänään selvitin myös vuoden vakuutukset. Yllätyin iloisesti. Mulla menee näihin kuukaudessa keskimäärin 300 euroa ja koska nykyään laitan syrjään näitä varten 500 e, niin ensi vuonna mulla on kiva potti odottamassa uutta sähkösopimusta. Eli olen kyllä aika kova ennakoimaankin. Se rauhoittaa mua. Olen selvästi lukenut tarpeeksi näitä taloudellistilejä, jotka hokee, että tunne taloutesi numerot! Säästä edes pieni puskuri! 

Mä tiedän että jauhan näitä juttuja ihan liikaa. Mutta hei, mulla ei ole muuta elämää. 

Koska mulla ei ole muuta elämää, voisinkin seuraavaksi alkaa panostaa RUOKAAN. Etsiä uusia ohjeita ja keksiä hyviä ruokia ja mielellään edullisia ruokia. Just viikonloppuna ystävän kanssa selailtiin mun keittokirjoja ja suunniteltiin uutta ruokaelämää. Niin että mihin mä sen unohdin taas?


jk. Kävin s-pankin asiakaspalvelussa muissa asioissa, mutta taas tarjosivat suurempaa luottorajaa. Mikäs siinä. Kun virkailija sit kyseli talouteni lukuja ja vastasin mm asuntolainalyhennyskysymykseen että 791 euroa, niin virkailija alkoi nauramaan. Kaikki ei kuulemma muista menoja eurolleen. Mä muistan!!! 

 

Ei kommentteja: