torstai 10. elokuuta 2023

Saatan olla nero


Revin taas lehdistä kuvia, jotka inspiroi. (aarrekartta in the making) Olen myös karsinut tavaraa ja kiikuttanut Fidalle samoin tein. Neljä kassia lähti, ja missään ei silti ole tyhjää koloa. Tänään luin Me naisista sadannen jutun kapselikaapista ja TAAS alkoi houkuttaa se juttu, jota en edes viitsi sanoa ääneen. No kuiskaan: siivota vaatehuone ja karsia supertyhjäksi. (Ja ajatelkaa, jos vain veisin vaatteet Fidaan, enkä piilottais odottamaan laihtumista)  Mullahan on semmoinen ongelma, kuin keskimmäisen tavaravuoret, jotka täyttää kaappeja, joihin ei sitten mahdu mun tavarat siististi. Keskimmäisen tavarat on "kapiot", joihin kuuluu astioita ja kattiloita ja riisikeitin ja peitto ja tyyny ja ja ja. Ihan julmetusti kamaa toisin sanoen. Jos karsisin vaatehuoneen minimiin, saisin nuo kapiot sinne ja kapiokaappiin kiikuttaisin esim talvitakit eli epäkausivaatteet. Nyt kaikki vaatteet on eteisen naulakossa saastuttamassa mun silmiä.

Seuraava aihe. Tämä ruokasuunnittelu, joka viime viikolla oli ihan hyvä, on tällä viikolla paljon hankalampi. Ensinnäkin ravaa kaupassa joka päivä. Lähikaupassa kaiken lisäksi, joka siis kalliimpi. Tänään pääsin Prismaan isoille ostoksille ja rahaa meni 85e. Eilen yritin ilahduttaa nuorisoa ja lähetin ne street food-tapahtumaan syömään kalliilla. Tänään ilahdutin sen sijaan itseäni ja ostin kaksi kirjaa. Siis mullahan oli 5 euron etuseteli, niin pitihän se käyttää. Selvää säästöä. heh. 
Tällä viikolla molemmat pojat on päässy parturiin ja kuopus tarvitsi uuden repun, koska vanha oli jo vanha ja rikki. Eli kyllä, rahaa on mennyt. Mutta ei oikeastaan turhuuksiin, että ei tarvitse ruoskia itseään.

Itseasiassa tänään oivalsin jotain hienoa. Kun olin siis viime lokakuussa säikähtänyt niitä mahdollisia sähkölaskujen nousuja, niin aloin säästämään rahaa kolminkertaisiin laskuihin. Nyt olen kolme kk ollut pörssisähköllä, eikä mitään nousua ole tapahtunut. (jopa laskua) Syyskuun lopussa olen säästänyt vuoden ja huomasin, että mulla on 1500 e "ylimääräistä" tilillä niihin sähköihin. Jos ne ei vieläkään toteudu, niin mulla siis edelleen on 1500e plus joka kk tulee lisää, koska jatkan tätä "varmuuden vuoksi" säästämistä. Eli kun asuntolainan korot helmikuussa pomppaa parisataa ylöspäin, niin mulla on rahat korotuksiin noin vuoden ajalle. Eli kyllä, mä olen oman elämäni talousguru sitten kuitenkin. Ja koska elämässä on aina ylläreitä, niin olen säästänyt sähkön lisäksi rahaa myös auton huoltoon yms. Mikään näistä menoista ei siis mene mun palkasta, vaan "paniikkisähkötililtä". 

Ostakaa mun valmennuksia. Worth every penny. 

jk. Palkkapäivä maanantaina ja taloustililla 23 e ja pankkitilillä 25 e. Onneksi viikkoa on enää joku päivä jäljellä. 





 

5 kommenttia:

marikan polut kirjoitti...

Olet nero!

Huikeat säästöt ainakin olet onnistunut kehittämään.
Mutta miten on mahdollista että Prismaan menee noin vähän rahaa noin isolle ruokakunnalle? Mulla menee saman verran kahdelle henkilölle (ja kissoille) eikä me edes syödä mitään kaviaaria ja hanhenmaksapalleroita (edes kissat, vaikka ne varmaan haluaisivat).

P kirjoitti...

Marika, en mä prismasta viikon ruokia ostanut, mutta enemmän kuin lähikaupasta kuitenkin. Mun suunnittelu on nyt hiukan hukassa. Ostin ehkä kolme ruokaa siletä ja sit muuta sälää.

Rva Kepponen kirjoitti...

Ihan mielettömän hyvin säästetty! Hyvä sinä!

Meillä loppuu sähkösopimus alkuvuodesta. Ollaan alettu nyt jo stressaamaan siitä :( Meillä suorasähkö lämmitteinen asunto, pihalla poreamme, 20v vanhat jääkaappi ja pakastin, ja nuoriso lonottaa ainakin kahdesti vuorokaudessa kuumavesivaraajan tyhjäksi. Nyt just en pysty edes ajattelemaan tätä. Täytyy allokoida sellainen sähkösuunnittelu sloti.

marikan polut kirjoitti...

no niinpä, mulla menee ton verran ei-koko-viikon ruokiin!

Taru kirjoitti...

No todellakin olet nero! Me ollaan myös nyt uudessa kodissa pörssisähköllä ja laskut ovat olleet suorastaan kohtuullisia.

Toi koulun aloitus vei täälläkin yllättävän paljon rahaa. Vaatteita en ostanut, olen pakottanut pojat ostaan niitä omillä kesätyörahoillaan. Mut parturiin meni rahaa ja esikoinen tarvitsee työpöydän ja tuolin. Tori.fi klikkailua monta krt päivässä!

Kesäiloa!